Het was niet het einde waar veel Formule 1 (en Ferrari) fans op hoopten afgelopen zondag tijdens de Italiaanse Grand Prix. Met nog zes rondjes te gaan op het circuit van Monza hield de auto van McLaren-coureur Daniel Ricciardo ermee op. Omdat de Australiër zijn auto niet meer de pitstraat in kreeg, moest de oranje gekleurde bolide gestopt worden naast de baan, wat een safety car opleverde.
Met de zwart-wit geblokte vlag in het vizier moest er snel gehandeld worden, anders zou de race geneutraliseerd eindigen. Met Red Bull-coureur Max Verstappen aan de leiding en Ferrari-coureur Charles Leclerc op plek twee was de hoop terug bij het Italiaanse publiek. Winnen is dan nog steeds mogelijk voor het eveneens Italiaanse team. Deze hoop was er niet toen er nog volop geracet werd, want de Nederlandse Verstappen was met een stabiele 16 seconden voorsprong op Monegask Leclerc onderweg naar zijn 11e overwinning van dit seizoen.
Abu Dhabi
Een herstart zou Leclerc de kans geven een aanval te plaatsen op Verstappen en zo de race alsnog te winnen. Iets wat menig liefhebber bekend voorkomt. Op die manier won Verstappen namelijk het wereldkampioenschap in 2021. In de laatste ronde tijdens de Grand Prix van Abu Dhabi werd de race herstart waardoor Verstappen Hamilton kon inhalen en zo zijn eerste wereldtitel binnen bracht. Dit moment werd later door veel kijkers van de sport in twijfel getrokken en leidde uiteindelijk zelfs tot het ontslag van wedstrijdleider Michael Masi en een wijziging in het regelement.
Kritiek
Genoeg reden om te denken dat mensen tevreden zouden zijn met een geneutraliseerde finish in Italië, maar integendeel. Er kwamen bakken met kritiek en de sport zou amateuristisch zijn. Fans komen naar het circuit voor een race en niet voor langzaam rijdende auto’s. Uiteraard zat er ook wat gekleurde kritiek van gefrustreerde Ferrari-fans tussen. Maar waarom is er niet gewoon opnieuw gestart? En wat heeft die seizoenfinale van 2021 hier mee te maken?
Wel of geen herstart?
Zoals net vermeld leidde de herstart in de beslissende race van vorig seizoen tot een hoop kritiek, het ontslag van de wedstrijdleider en een wijziging in het regelement. Tijdens een safety car krijgen gedubbelde coureurs vaak de kans om zichzelf te ontdoen van de gedubbelde ronde en terug aan te sluiten op de positie waar ze horen. In 2021 stond deze regel geschreven als ‘Any lapped cars may now overtake’ wat tot verwarring kan leiden. Hierdoor kan je namelijk zeggen dat niet alle auto’s zich mogen ontdoen van hun gedubbelde rondje. Dit was dus het geval in Abu Dhabi. Slecht een paar auto’s mochten wegrijden wat dus oneerlijk is tegenover de andere coureurs. Omdat de organisatie van de Formule 1 dit scenario wil voorkomen hebben ze het woordje ‘any’ veranderd naar ´all’. Hiermee mag je pas herstarten als alle gedubbelde auto’s er tussenuit zijn gehaald – uiteraard moet dan wel de keuze zijn gemaakt de gedubbelde auto’s eruit te halen.
Een gedubbelde coureur is een coureur die door de leider van de wedstrijd wordt ingehaald. Deze rijdt dus op een rondje achterstand. Echter hoeft hij deze op het einde niet meer te rijden, want zodra de winnaar is gefinisht, worden alle andere coureurs ook afgevlagd.
Terug naar Italië. Waarom zijn die gedubbelde auto’s er dan niet tussenuit geplukt? Tijdens een safety car situatie dient de leider van de wedstrijd ook direct achter de safety car te rijden. Dit was in Italië niet het geval, want Mercedes-coureur George Russell werd gezien als leider van de wedstrijd, omdat Verstappen en Leclerc de pits ingingen voor nieuwe banden. Hierdoor klopte de volgorde op de baan niet en moest er gewacht worden totdat ook Russell weer helemaal terug aangesloten was op zijn daadwerkelijke positie, want hij was nog niet op een rondje gezet.
Gezien de overgebleven tijd was dit niet meer mogelijk en werden de coureurs gedwongen te finishen onder een safety car.
Rode vlag
Was een rode vlag dan een optie geweest? Heel simpel: nee. De FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) reageerde hier na afloop van de race duidelijk op: “Aangezien de veiligheid van de berging onze enige prioriteit is, en het incident niet groot genoeg was om met de rode vlag te zwaaien, eindigde de race onder safety car volgens de procedures overeengekomen tussen de FIA en alle deelnemers. De timing van de safety car-periode binnen een race heeft nooit invloed op deze procedure.”
Een rode vlag zorgt ervoor dat race stopt en dat alle coureurs terugkeren naar de pitstraat. Dit geeft de marshalls rust om de baan weer schoon te krijgen en dit ook veilig te kunnen doen. Na een rode vlag kan er gekozen worden voor een rollende start: achter elkaar rijden en zodra het groen is weer racen (net als achter de saftey car). Of er wordt gekozen voor een staande start. De coureurs gaan dan staan op de baan in de huidige opstelling en wachten tot de lichten uit gaan (net als de start van de race).
“Het maakt voor de FIA dus niet uit of zo’n procedure aan het begin van een race wordt ingezet of zes rondjes van het einde. Hoe ongelukkig dat ook is voor de fans,” zegt Ronald Vording, motorsport journalist bij Motorsport.com. “Het incident was dus niet groot genoeg en de veiligheid van de marshalls en coureurs was niet dusdanig in gevaar, waardoor en rode vlag niet nodig was.”
In Amerikaanse raceklassen als Indycar en Nascar is het heel gewoon om met de rode vlag te zwaaien. Zij doen er alles aan om niet geneutraliseerd te eindigen. Maar we weten ook allemaal dat ze in Amerika niet vies zijn van een beetje show en spektakel.
Photo: Yoyodu10, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons